Oczy na „siłowni”. Pięć prostych ćwiczeń, by poprawić komfort widzenia

Regularny trening nóg czy brzucha nikogo dziś nie dziwi. Ale już „trenowanie”…oczu nie jest zbyt popularne. Tymczasem warto je praktykować, bo jak przekonują specjaliści, wystarczy kilka minut dziennie, by zaobserwować świetne efekty! Dobrze dobrane i sumiennie wykonywane ćwiczenia pozwalają zrelaksować się zmęczonym oczom. Zapraszamy na „trening” z mgr inż. Sylwią Smolarską z M-MED Centrum Okulistycznego we Wrocławiu.

Zbyt długie wpatrywanie się w ekrany komputerów, praca przy sztucznym oświetleniu, przebywanie w klimatyzowanych albo mocno ogrzewanych pomieszczeniach, zanieczyszczone powietrze, mało ruchu na dworze, coraz częstsze alergie – zmiany cywilizacyjne sprawiły, że oczy mają dziś wiele powodów, by się buntować. A ten bunt manifestuje się na różne sposoby – suchością oczu, przekrwionymi spojówkami, swędzeniem, czy opuchlizną powiek. Zmęczone oczy powodują dyskomfort – szybciej się męczą, co może prowadzić do niewyraźnego widzenia oraz bólów głowy.

Każdą taką dolegliwość, szczególnie jeżeli długo się utrzymuje, warto oczywiście skonsultować z okulistą, zanim jednak wybierzemy się po ratunek do specjalisty, możemy wypróbować kilku prostych i skutecznych ćwiczeń, które poprawiają komfort widzenia.

Przed ćwiczeniami oczu warto się porządnie zrelaksować i rozmasować kark oraz ściągnąć soczewki kontaktowe i zamienić je na okulary. Ważna jest powtarzalność i systematyczność – tylko wtedy efekty będą widoczne gołym okiem. Optymalnie jest, gdy uda nam się „gimnastykować” wzrok około 30 minut dziennie.

Ćwiczenie nr jeden – pamiętaj o mruganiu 

Dwa kolejne ćwiczenia to obowiązkowa gimnastyka oczu dla wszystkich, którzy na co dzień pracują przy komputerze. Dlaczego? Bo patrząc w ekran, skupiamy się mocno na pracy, zapominając o mruganiu, przez co powierzchnia oka robi się zbyt sucha. By tego uniknąć, starajmy się jak najczęściej mrugać, możemy też zainstalować program, który będzie nam o tym przypominał.

Ćwiczenie nr dwa – zasada 20/20/20

Aby rozluźnić napięte mięśnie gałki ocznej, należy zrobić sobie przerwę od komputera i co 20 min, spojrzeć przez 20 sekund na przedmiot oddalony od nas o 6 m (20 stóp). Najlepiej patrzeć na znajdujące się za oknem drzewa lub niebo. A gdy czujemy, że oczy nie nadążają za naszym trybem życia i należy im się chwila odpoczynku, po prostu usiądźmy wygodnie, ogrzejmy dłonie i przykryjmy nimi zamknięte powieki i weźmy kilka głębokich wdechów.

Ćwiczenie nr trzy – joga dla oczu

Kolejne proste ćwiczenia również świetnie usuną napięcie mięśni oczu. Tak zwana „wzrokowa joga” to nic innego, jak poruszanie gałkami ocznymi na różne strony – w górę, dół, na boki, po skosach. Świetnie sprawdza się też kreślenie położonych ósemek i okręgów. Głowa w tym czasie ma tkwić nieruchomo. Uwaga! Z ćwiczenia tego nie powinny korzystać pacjenci, którzy chorują na jaskrę i z tendencją do odklejania się siatkówki.

Ćwiczenie nr cztery – tor przeszkód dla oczu

Ostatnie ćwiczenie – na dostrojenie ostrości widzenia – wykonacie, wybierając w swoim otoczeniu dwa przedmioty znajdujące się w różnej odległości – jeden bardzo blisko, drugi – bardzo daleko. Zabawa polega na naprzemiennym, szybkim patrzeniu raz na jeden, raz na drugi obiekt, aż do wyostrzenia obrazu. W wersji rozszerzonej, przedmiotów może być więcej.

Uwaga! Nawet regularna gimnastyka oczu nie zastąpi zalecanych przez lekarza szkieł czy soczewek korekcyjnych!

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close