Chcesz mieć zdrowe oczy? Zacznij od diety!

Kłopoty ze wzrokiem to nie tylko efekt długiego oglądania telewizji bądź nałogowego wpatrywania się w ekran komputera. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że na stan naszego wzroku wpływa również dieta. Niedobór niektórych składników odżywczych, przede wszystkim witamin i minerałów, sprawa, że nasze oczy szybko się męczą i tracą ostrość widzenia. Dziś podpowiadamy, co jeść, aby długo cieszyć się sokolim wzrokiem.

Na początek – witaminy

Witaminy A, C i E to przyjaciele zdrowych oczu. Brak tej pierwszej powoduje tzw. kurzą ślepotę, czyli obniżenie ostrości wzroku po zmierzchu. Witaminę A dostarczymy jedząc żółte, pomarańczowe oraz czerwone warzywa i owoce (m.in. marchew, pomidory czy brzoskwinie), a także szpinak, natkę pietruszki, sałatę lub wątróbkę. Wchłanianie witaminy A ułatwi witamina E, w którą bogate są orzechy, oleje roślinne i pestki słonecznika. Z kolei witamina C, obecna m.in. w cytrusach, czarnych porzeczkach i truskawkach, wzmacnia ściany krwionośne oczu i wg najnowszych badań może zmniejszać ryzyko wystąpienia zaćmy.

Pamiętaj o minerałach

– Cynk, magnez, miedź, mangan i selen – obecność tych pierwiastków w diecie ma kluczowe znaczenie dla zdrowych oczu. Numerem jeden na tej liście są cynk oraz miedź, które zapobieganie uszkodzeniom komórek w siatkówce poprzez ograniczenie efektu wolnych rodnikówtłumaczy dr Małgorzata Mimier

Znajdziemy go m.in. w rybach, jajach i pieczywie pełnoziarnistym. Selen, mangan i miedź to naturalni wrogowie wolnych rodników, które są główną przyczyną starzenia się organizmu, a także prowadzą do nieodwracalnych zmian w siatkówce i nerwie wzrokowym. O odpowiedni poziom tych minerałów zadbamy, jedząc regularnie owoce morza, chude mięso, drób, brązowy ryż czy awokado.

Luteina i kwasy omega-3

Przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB nasze oczy ochroni luteina, naturalny filtr obecny m.in. w żółtkach jajek, kiełkach zbóż, szpinaku i selerze naciowym. Luteina powoduje zmniejszenie ryzyka progresji starczego zwyrodnienia plamki związanego z wiekiem do postaci zaawansowanej, która jest główną przyczyną utraty wzroku przez osoby starsze – dodaje dr Małgorzata Mimier. Jedząc produkty bogate w luteinę dbamy nie tylko o oczy, ale także wyostrzamy pamięć i poprawiamy cerę.

Nie zapominajmy także o kwasach tłuszczowych z grupy omega-3, które chronią siatkówkę. Znajdziemy je w tłustych rybach, takich jak makrela czy łosoś, a także w olejach roślinnych.

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close